Käyttökatko Sarastian verkkosivujen asiointilomakkeissa maanantaina 3.2.2025. Lue lisää.

Käyttökatko Sarastian verkkosivujen asiointilomakkeissa maanantaina 3.2.2025

Sarastian uuden asiointiportaalin, OmaSarastian, käyttöönoton vuoksi Sarastian verkkosivujen asiointilomakkeet sekä ammattikäyttäjien* asiointilomakkeet eivät ole käytettävissä maanantaina 3.2.2025 klo 12 alkaen. Käyttökatko päättyy tiistaina 4.2.2025 klo 8. Käyttökatkon aikana lomakkeiden kautta ei voi lähettää palvelupyyntöjä.

  • Sarastian asiakaspalvelun puhelinpalvelu palvelee normaalisti käyttökatkon aikana: arkisin klo 8–14 numerossa 020 6399 400.
  • HR-asiakaspalvelu palvelee myös normaalisti klo 8–16 (puhelinnumerot ovat asiakaskohtaisia, ja käytössä on takaisinsoittopalvelu).

Mikä muuttuu 4.2.2025?

  • Uudet palvelupyynnöt tehdään OmaSarastia-portaalin kautta.
  • Sarastian verkkosivujen verkkoasiointi (asiakaspalvelu.sarastia.fi) ohjautuu suoraan uuteen OmaSarastia-portaaliin.
  • Ammattikäyttäjien* vanhan asiointiportaalin lomakkeet poistuvat käytöstä 4.2.2025. Portaaliin pääsee kuitenkin edelleen kommentoimaan avoimia palvelupyyntöjä 30.4.2025 saakka. Portaaliin kirjaudutaan samalla tavalla kuin aiemmin, eikä kirjautumisosoite (pilvi.sarastia.fi) muutu.

*Ammattikäyttäjillä tarkoitetaan henkilöitä, jotka asioivat työssään säännöllisesti Sarastian kanssa (esimerkiksi esihenkilöt, valmistelijat sekä talous- ja henkilöstöhallinnon ammattilaiset).

Asiointi OmaSarastiassa 4.2.2025 alkaen

  • Asiakasorganisaatioiden ammattikäyttäjät eli henkilöt, jotka asioivat työssään säännöllisesti Sarastian kanssa (esimerkiksi esihenkilöt, valmistelijat sekä talous- ja henkilöstöhallinnon ammattilaiset) kirjautuvat OmaSarastiaan omalla työsähköpostiosoitteellaan ja salasanallaan (SSO-tunnistautuminen, Single Sign On).
  • Henkilö-, yritys- ja viranomaisasiakkaat kirjautuvat OmaSarastiaan Telia-tunnistautumisella (pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella).
  • Kaikki viestintä Sarastian ja asiakkaan välillä tapahtuu OmaSarastiassa, ei enää sähköpostitse. Kun teet tilauksen OmaSarastiassa, saat automaattisen vahvistuksen sähköpostiisi tilauksen vastaanottamisesta. Voit seurata tilauksen etenemistä reaaliajassa asiointiportaalissa. Jos tarvitsemme sinulta lisätietoja tilaukseesi liittyen, saat tästä ilmoituksen sähköpostiisi, mutta tiedot tulee antaa asiointiportaalissa. Huomaathan, että sähköpostiin lähetettäviin automaattiviesteihin ei voi vastata.

OmaSarastia tarjoaa nopean, helpon ja sujuvan asioinnin digitaalisesti, vuorokauden ympäri – ilman jonotusta ja juuri silloin, kun se sinulle parhaiten sopii. Uudistettu järjestelmä palvelee Sarastian asiakkaita, henkilökuntaa ja muita sidosryhmiä, tarjoten entistä paremman käyttökokemuksen sekä monipuolisemmat mahdollisuudet asiointiin.