Kokemuksella ja rohkeudella eteenpäin: Jonna Ruohosen matka asiakkuuspäälliköksi

Jonna Ruohonen työskentelee asiakkuuspäällikkönä Sarastialla. Sopimusvastuullisena Jonna huolehtii asiakkaista ja erinomaisesta asiakaskokemuksesta. Hän myös raportoi palvelun sujuvuudesta. Ennen nykyistä tehtäväänsä hän toimi Sarastialla työvuorosuunnittelun sovellusasiantuntijana.

Monipuolinen urapolku myynnistä ensihoitoon

Ennen Sarastialle tuloa Jonna on ehtinyt olla monessa mukana.

– Olen toiminut yrityksissä myyntipäällikkönä ja konsulttina. Vahvuuksiani työelämässä ovat tehokkuus, kokonaiskuvien nopea hahmottaminen ja paineensietokyky. Päätin yhdessä vaiheessa vaihtaa alaa ja opiskelin ensihoitajaksi. Koin, että tilannetajuni, rauhallisuuteni kriisitilanteissa sekä tapani kohdata ihmisiä pääsisivät siinä työssä hyvin käyttöön. Näistä ominaisuuksista on ollut ehdottomasti hyötyä myös Sarastialla.

Työskennellessään ensihoitajana Jonna huomasi työpaikkailmoituksen, jossa haettiin Sarastialle sovellusasiantuntijaa työvuorosuunnittelun järjestelmälle, joka oli Jonnalle tuttu.

– En ollut ehtinyt olla vielä kovinkaan kauaa sovellusasiantuntijana, kun löysin jo itseni asiakaspalavereista. Esittelin työvuorosuunnittelun järjestelmää asiakkaille, kerroin käyttöönottoprojektien etenemisestä, tarjouksista ja sopimuksista. Huomasin nopeasti, että asiakasrajapinnassa työskentely ja isojen kokonaisuuksien johtaminen ovat sitä, mitä haluan tehdä.

Jonnan toiveisiin vastattiin, kun talossa avautui asiakkuuspäällikön paikka.

– Hyppy uuteen kiinnosti jälleen. Toki asiakkuuksien hoito oli minulle tuttua aiemmista työpaikoistani, mutta julkisen sektorin palveluntuottajan rooli sekä in house -malli olivat minulle uusia.

 Jonnan silloinen esihenkilö tuki ja kannusti Jonnaa hakemaan paikkaa.

– On hienoa, miten Sarastialla kannustetaan tavoittelemaan urahaaveita.

Asiakkuuspäällikön työpäivä: yhteydenpitoa asiakkaisiin ja sisäisiin tiimeihin

Aloittaessaan asiakkuuspäällikkönä Jonna sai vastuulleen määrätyistä asiakkaista huolehtimisen.  Ensimmäiset viikot hän vietti palvelusopimuksiin ja muihin materiaaleihin tutustuen.

– Meillä asiakkuuspäälliköillä pitää olla hyvä ymmärrys sekä Sarastian palveluvalikoimasta että asiakkaan liiketoiminnasta ja prosesseista. Olen mukana monissa sisäisissä palavereissa, joissa tilannekuva muodostuu.

Asiakkuuspäälliköillä ei Jonnan mukaan ole tyypillistä työpäivää, vaan päivien sisällöt voivat vaihdella suuresti.  

– Työpäiviini kuuluu paljon yhteydenpitoa sekä asiakkaan yhteyshenkilöihin että Sarastian asiantuntijoihin. Lisäksi on asiakastapaamisia. Asiakkaiden kanssa järjestetään kvartaaleittain palavereja, joita varten huolehdin tarvittavien raporttien koostamisesta. Asiakkaiden kanssa käydään läpi myös asiakkuussuunnitelmaa ja asiakkuuden vuosikelloa, joista ilmenee, mitä palveluja tuotamme asiakkaille ja miten.

Tiivis yhteistyö menestyksen kulmakivenä

Asiakkuuspäällikön työssä menestymisen kulmakivi on hyvä ja tiivis yhteistyö Sarastian eri yksiköiden ja asiantuntijoiden kanssa.

– Onnistumisemme asiakastyössä perustuu täysin siihen, miten hoidamme sisäiset prosessimme. Asiakkailla tulee aina eteen kiireellisiä haasteita, mutta onnistumme, kun meillä on tiimi ja toimintatavat, jotka pystyvät ratkaisemaan ne nopeasti ja tehokkaasti. En saa kiitosta asiakkailta yksin tehdystä työstä, vaan kiitos on aina yhteistyön tulosta. Siihen tarvitaan monenlaisia ammattilaisia: palkka- ja sovellusasiantuntijoita, kirjanpitäjiä, palvelupäälliköitä ja ennen kaikkea asiakasta.

– Meillä on talossa hyvä tekemisen meininki. Olen saanut meidän asiantuntijoilta ehdotuksia asiakkaan prosessien tehostamiseksi, ja minun tehtävänäni on ollut esittää nämä asiakkaalle. Meillä kaikilla on yhteinen tavoite pitää asiakas keskiössä kaikessa tekemisessämme.

Uravinkit tuleville asiakkuuspäälliköille

Jonna on viihtynyt Sarastialla erinomaisesti.

– Sarastialla työskentely on mahdollistanut minulle monta sellaista asiaa, joita pidän työssä viihtymisen ja jaksamisen edellytyksinä: saan vastuuta ja mahdollisuuksia vaikuttaa. Myös perhe-elämän ja työn sovittaminen onnistuu täällä ihan eri tavoin kuin aiemmissa työpaikoissani, hybridityömalli on tosi hyvä. Lisäksi henkilöstöedut ovat täällä hyvät.

Jonna antaa muutaman vinkin niille, jotka miettivät uraa asiakkuuspäällikkönä Sarastialla.

 – Tässä työssä on eduksi, jos on näkemystä sekä yksityisen että julkisen sektorin toimintatavoista sekä niiden erityispiirteistä ja haasteista. Kokemus kummaltakin puolelta tuo arvokasta perspektiiviä. Tärkeintä kuitenkin on halu perehtyä asiakkaan liiketoimintaan ja vilpitön halu auttaa. Tarvitaan rohkeutta tarttua haasteisiin ja kykyä kyseenalaistaa vakiintuneita toimintamalleja – eikä pidä pelkästään haastaa vanhaa, vaan esittää myös perusteltuja uusia näkökulmia. Julkisella sektorilla pääsee mukaan merkityksellisiin keskusteluihin. On tärkeää luottaa omaan tekemiseensä ja tuoda rohkeasti esiin omat näkemyksensä.

Hektisen työn tasapainoksi Jonna nauttii luonnossa liikkumisesta ja hiljaisuudesta.

Voimaa luonnosta ja hiljaisuudesta

Jonnan työpäivät ovat täynnä tekemistä, ja hektisen arjen vastapainoksi hiljaisuus ja luonnon rauha ovat tärkeitä.

– Perheeseemme kuuluu joukko teinejä, joten arki on melko hektistä. Vastapainoksi rakastan täydellistä hiljaisuutta. Mieheni kanssa vietämme vapaa-aikaamme usein luonnossa – teemme vaellusreissuja ympäri Suomea, kuljemme metsissä ja käymme merellä. Unelmoimme saariston mökistä, ja meillä on viiden vuoden suunnitelma sen hankkimiseksi, kun lapset ovat lentäneet pesästä. Hiljaisuus, meri ja vaellus ovat ne asiat, jotka auttavat minua rentoutumaan ja palautumaan, ja ne myös antavat voimaa jaksaa työssä.