Monipuolista asiakaspalvelua ja uusia elämyksiä – Heidi Heiskasen Sarastia-matka
12.2.2025 | Uratarinat
Heidi Heiskanen aloitti Sarastian asiakaspalvelun palkkatiimissä palveluasiantuntijana vuonna 2022. Ennen tätä Heidi ehti kerryttää monipuolista asiakaspalvelukokemusta eri toimialoilta, esimerkiksi vakuutusalalta. Nykyisessä roolissaan hän nauttii asiakaspalvelun monipuolisuudesta ja työn merkityksellisyydestä.
– Sarastian työpaikkailmoituksen nähdessäni kiinnostuin heti Sarastian tarjoamista mahdollisuuksista, erityisesti etätyömahdollisuudesta, hän kertoo.
Sarastialla Heidi on paitsi kasvanut ammatillisesti, myös onnistunut voittamaan lentopelkonsa, ja tämän yhdistelmän vuoksi päässyt testaamaan uudenlaisia etätyöskentelytapoja. Hän on yhdistänyt etätyön ja matkustamisen, mikä on tarjonnut uusia elämyksiä.
Asiakaspalvelutyön monipuolisuus pitää päivät mielenkiintoisina
Sarastian asiakaspalvelun palkkatiimi neuvoo muun muassa palkkalaskelmiin, lomapäiviin ja veroasioihin liittyvissä kysymyksissä sekä hoitaa todistustilauksia ja henkilötietojen päivityksiä. Työpäivät jakautuvat puhelinasiakaspalvelun ja kirjallisten tukipyyntöjen käsittelyn välillä, mikä tuo vaihtelua arkeen. Palkkatiimissä vastataan kuukausittain yli 3 000 puheluun ja ratkotaan noin 2 500 sähköistä tukipyyntöä.
– Työn monipuolisuus pitää päivät mielenkiintoisina. Työssä tarvitaan nopeaa reagointikykyä ja hyviä vuorovaikutustaitoja. Pidän siitä, että työ on nopeatempoista ja vaihtelevaa – tylsää päivää ei ole, Heidi kertoo.
Tavoitteiden saavuttaminen kasvattaa motivaatiota
Heidi on saanut hyvää palautetta työstään ja on ylittänyt monesti asetetut tavoitteet niin puheluiden määrässä kuin tukipyyntöjen onnistuneessa käsittelyssäkin. Tämä on antanut lisää intoa ja motivaatiota päivittäiseen työhön.
– Jokainen voi vaikuttaa itse omaan työhönsä, vaikka meillä onkin tietyt raamit, joiden mukaan tulee toimia. Liukuvan työajan myötä voin myös itse suunnitella, milloin aloitan päiväni, ja aamuihmisenä onkin ihana tulla jo aikaisin töihin. Jokainen voi myös vaikuttaa asiakaspalvelun laatuun.
Heidi painottaa, että motivoitunut asenne ja aito kiinnostus omaa työtä kohtaan ovat tärkeitä asiakaspalvelutyössä. Monipuoliset asiakaspalvelutilanteet vaativat paitsi vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja, myös kykyä oppia jatkuvasti uutta.
Asiakaspalvelutyö on jatkuvaa oppimista
Heidi kertoo, että asiakaspalvelutyö tuo mukanaan sekä palkitsevia hetkiä että ajoittain haasteitakin. Tehtävässä menestyminen vaatii paineensietokykyä ja kärsivällisyyttä. Positiivisten asiakaskohtaamisten lisäksi haastaviakin tilanteita tulee aina välillä eteen, mutta hän suhtautuu niihin tottuneesti.
– Päätavoitteenani asiakaskohtaamisissa on aina se, että asiakas kokee saavansa apua. Pystyn säilyttämään ammatillisen otteen kaikissa tilanteissa. Useimmiten kohtaamiset ovat kyllä positiivisia, mutta toki haastavampiakin tilanteita mahtuu mukaan.
– Jotta työssään onnistuu, vaatii se kiinnostusta työtä kohtaan. Pitää kysyä, perehtyä ja kokemuksen kautta oppii parhaiten. Oma mottoni on se, että valmiiksi ei tule koskaan ja joka päivä voi tehdä työtehtävät vielä paremmin kuin edellisenä päivänä.
Heidi kehittää osaamistaan myös vapaa-ajallaan. Kielten opiskeluun herännyt kiinnostus aikuisiällä on vienyt hänet opiskelemaan saksan kieltä, ja samalla hän on saanut kipinän myös muiden kielten opiskeluun.
Luottamustehtävät osana arkea
Heidi toimii Sarastialla ammattiliiton varaluottamusmiehenä, mikä tarjoaa mahdollisuuden tukea työyhteisöä ja vaikuttaa työelämän käytäntöihin. Lisäksi hän on aktiivinen kotipaikkakuntansa kunnallispolitiikassa.
– Halusin kuntapolitiikkaan jo nuorena, mutta ajattelin olevani liian nuori eikä minua siksi otettaisi vakavasti. Sanna Marinin valinta pääministeriksi rohkaisi minua asettumaan ehdolle.
Lentopelko vaihtui seikkailuun – Heidi yhdisti työn ja matkustamisen
Heidi on tottunut tekemään etätöitä kotitoimiston lisäksi myös mökeillä ympäri Rovaniemeä. Sarastialaisilla on mahdollisuus etätyöskentelyyn EU- ja ETA-maissa ja keväällä 2023 Heidi pohti, voisiko hänkin kokeilla ulkomaan etätyöskentelyä.
– En ollut tuolloin ikinä lentänyt, ja ajatus jännitti. Lopulta uskaltauduin lähtemään. Kohdemaaksi valikoitui Kreikka, koska siellä on lämmintä, turvallista ja englantia puhutaan hyvin. Ensimmäinen lentoni oli elokuussa 2023, ja vaikka kärsin lentopelosta, uskaltauduin mukaan siitä huolimatta. Olen ylpeä, että voitin pelkoni ja uskalsin astua mukavuusalueeni ulkopuolelle. Elämässä pitää tarttua tilaisuuksiin.
Lentopelon selättämisen jälkeen Heidi onkin tehnyt etätöitä ulkomailla useamman kerran.
– Olen työskennellyt etänä Kreikassa Rodoksella elokuussa 2023, saman vuoden lokakuussa ja toukokuussa 2024, aina noin viikon kerrallaan. Kreikassa työskentely oli ihanaa. Tuntui, että valo antoi enemmän energiaa, ja pääsin jopa ihailemaan auringonnousua ennen työpäivän alkua. Ei Suomessa tule herättyä ennen kuutta lähteäkseen rannalle, Heidi naurahtaa.
Oppimista ja rohkeutta elämän kaikilla osa-alueilla
Heidin matka Sarastialla osoittaa, kuinka tärkeää motivaatio ja halu oppia ovat asiakaspalvelutyössä. Heidin monipuolinen osaaminen ja positiivinen asenne ovat mahdollistaneet sekä tavoitteiden saavuttamisen että haasteiden voittamisen, kuten ulkomaan etätyöskentelyn aloittamisen.
Heidin mukaan jokainen päivä tarjoaa tilaisuuden oppia uutta ja kehittää omia taitoja, ja tämä tekee työstä palkitsevaa ja merkityksellistä. Sarastia tarjoaa ympäristön, jossa rohkeus ja oma-aloitteisuus palkitaan.
Heidin tarina on hieno esimerkki siitä, kuinka työ voi olla monipuolista, motivoivaa ja täynnä uusia elämyksiä.
