Usein kysyttyä (yritys- ja viranomaisasiointi)

Tälle sivulle on koottu ammattikäyttäjien, yritysten ja viranomaisten usein kysyttyjä kysymyksiä ja näiden kysymysten vastauksia.

Palkanmaksu

Voit toimittaa palkanmaksuun liittyvää aineistoa OmaSarastia-asiointiportaalin kautta.

Yritykset ja viranomaiset voivat lähettää meille tukipyynnön OmaSarastia-asiointiportaalin kautta.

Huomaathan, että rahoituslaitoksilta tarvitsemme pyynnön liitteenä palkansaajan allekirjoittaman, kirjallisen suostumuksen tietojen luovuttamiseen, jotta voimme ottaa asian käsittelyyn. Tarvitsemme myös tiedon palkansaajan työnantajasta.

Jos käytössänne on Sarastian HR-asiakaspalvelu, voit olla yhteydessä suoraan ammattikäyttäjien HR-asiakaspalvelunumeroon. Muussa tapauksessa voit jättää tukipyynnön OmaSarastia-asiointiportaalin kautta.

Palkanmaksuaikataulut löytyvät Sarastian Extranet-palvelusta.

Kelan päivärahahakemuksen ja vanhempainetuushakemuksen palkkatiedot voidaan ilmoittaa vasta, kun HR-järjestelmään on kirjattu työnteon keskeytys ja kyseisen jakson palkat on maksettu.

Tukipyynnöt

Kun otat meihin yhteyttä OmaSarastia-asiointiportaalin kautta, saat sähköpostiisi vahvistuksen tilauksen vastaanottamisesta. Voit seurata tilauksen etenemistä reaaliajassa OmaSarastia-asiointiportaalissa.

Jos tarvitsemme sinulta lisätietoja yhteydenottoosi liittyen, saat tästä ilmoituksen sähköpostiisi, mutta tiedot tulee antaa OmaSarastia-asiointiportaalissa.

Huomaathan, että sähköpostiin lähetettäviin automaattiviesteihin ei voi vastata.

Kun asia on käsitelty, vastaus näkyy OmaSarastiassa. Saat tästä myös ilmoituksen sähköpostiisi

Jos olet ottanut meihin yhteyttä OmaSarastian kautta, voit tarvittaessa toimittaa lisätietoja kommentoimalla tukipyyntöä OmaSarastia-portaalissa.

Ethän avaa uutta tukipyyntöä samasta asiasta.

Voit lähettää meille tukipyynnön OmaSarastia-asiointiportaalin kautta muun muassa seuraaviin asioihin liittyen: päämiehesi verkkolaskuosoitteen ilmoitus, eräpäivän siirto, laskukopio tai tilinumeron ilmoitus liikasuorituksen palautusta varten. Päämiehen osoitemuutoksista tulee ilmoittaa suoraan laskuttajalle.

Ammattikäyttäjien kirjautuminen

Asiakasorganisaatioiden ammattikäyttäjät* kirjautuvat OmaSarastiaan omalla työsähköpostiosoitteellaan ja salasanallaan (SSO-tunnistautuminen, Single Sign On). Jos sinulla ei ole vielä oikeuksia OmaSarastiaan, pyydäthän esihenkilöäsi tilaamaan ne sinulle.

*Ammattikäyttäjillä tarkoitetaan henkilöitä, jotka asioivat työssään säännöllisesti Sarastian kanssa (esimerkiksi esihenkilöt, valmistelijat sekä talous- ja henkilöstöhallinnon ammattilaiset).

Yritys- ja viranomaisasiakkaat (esimerkiksi Kela, vakuutusyhtiöt, yritysten edustajat) kirjautuvat OmaSarastiaan Telia-tunnistautumisella (pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella). Kirjaudu OmaSarastiaan tästä.

Asiakasorganisaatioiden ammattikäyttäjät* kirjautuvat OmaSarastiaan omalla työsähköpostiosoitteellaan ja salasanallaan (SSO-tunnistautuminen, Single Sign On). Kirjaudu OmaSarastiaan tästä.

*Ammattikäyttäjillä tarkoitetaan henkilöitä, jotka asioivat työssään säännöllisesti Sarastian kanssa (esimerkiksi esihenkilöt, valmistelijat sekä talous- ja henkilöstöhallinnon ammattilaiset).

Jos et muista salasanaasi, olethan yhteydessä oman organisaatiosi IT-tukeen.

Jos sinulla on kirjautumisongelmia Sarastian hallinnoimissa järjestelmissä, voit lähettää tukipyynnön OmaSarastiasta löytyvällä Sovellustuki-lomakkeella. Lomakkeelta voit valita ne sovellukset, jotka ovat organisaatiosi käytössä.  

Yritys- ja viranomaisasiakkaat (esimerkiksi Kela, vakuutusyhtiöt, yritysten edustajat) kirjautuvat OmaSarastiaan Telia-tunnistautumisella (pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella). Kirjaudu OmaSarastiaan tästä.

Etkö löytänyt vastausta?

Ole meihin yhteydessä, niin selvitetään asia.