Yritys- ja viranomaisasiointi

Oletko ammattikäyttäjä, yrityksen edustaja tai viranomainen? Tältä sivulta löydät kootut ohjeet sujuvaan asiointiin. Sähköiset asiointikanavat ovat käytössäsi vuorokauden ympäri.

Ammattikäyttäjät, yritykset ja viranomaiset | Usein kysyttyä

Ammattikäyttäjät

Ammattikäyttäjiä ovat Sarastian asiakasorganisaatioiden työntekijät, jotka asioivat työssään säännöllisesti Sarastian kanssa. Tällaisia henkilöitä ovat esimerkiksi esihenkilöt, valmistelijat sekä talous- ja henkilöstöhallinnon ammattilaiset.

Ammattikäyttäjillä on henkilökohtaiset tunnukset ammattikäyttäjien asiointipalveluun sekä käyttöoikeus Sarastian Extranettiin.

Jos olet unohtanut ammattikäyttäjien asiointipalvelun salasanasi, voit tilata uuden salasanan Sarastian asiointipalvelun kautta. Jos sinulla ei vielä ole ammattikäyttäjän tunnuksia tai Extranetin käyttöoikeutta, pyydäthän esihenkilöäsi tilaamaan ne sinulle.

Ammattikäyttäjien asiointipalvelun kautta voit esimerkiksi:

  • Toimittaa palkkaan ja palkkioihin liittyvää aineistoa
  • Hoitaa osto- ja myyntilaskuihin, maksuliikenteeseen ja kirjanpitoon liittyviä asioita
  • Tilata työntekijälle uudet tunnukset ammattikäyttäjien asiointipalveluun tai muihin Sarastian hallinnoimiin järjestelmiin
  • Jättää sovellustukipyynnön tai muuta palautetta

Yritykset

Pyydämme, että yritykset toimittavat laskunsa suoraan laskutettavan organisaation voimassa olevaan verkkolaskuosoitteeseen. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta lähettää verkkolaskuja, voit käyttää maksutonta toimittajaportaalia.

Tutustu toimittajaportaalin ohjeisiin

Muissa asioissa voit asioida Sarastian asiointipalvelun kautta.

Sarastian asiointipalvelun kautta voit esimerkiksi:

  • Kysyä laskusta tai suorituksesta
  • Pyytää laskukopiota
  • Toimittaa liitteitä kirjanpitoon
  • Ilmoittaa verkkolaskuosoitteen tai tilinumeron
  • Toimittaa YEL- tai MYEL-todistuksen

Viranomaiset ja muut sidosryhmät

Viranomaiset, vakuutusyhtiöt ja muut sidosryhmät voivat asioida kanssamme Sarastian asiointipalvelun kautta.

Sarastian asiointipalvelun kautta voit esimerkiksi:

  • Ilmoittaa asiakkaan tietoja palkanmaksuun tai laskutukseen
  • Jättää tapauskohtaisen selvityspyynnön

Sarastian asiakaspalvelu

Suosittelemme asiointia ensisijaisesti sähköisten asiointikanavien kautta. Tällöin voit toimittaa tarvittavat tiedot ja liitteet meille kirjallisesti, mikä nopeuttaa asiasi käsittelyä.

Mikäli et pysty hoitamaan asiaasi sähköisesti asiointilomakkeidemme kautta, auttaa asiakaspalvelumme myös puhelimitse. Valtakunnallinen puhelinpalvelumme palvelee arkisin klo 8–14 numerossa 020 6399 400.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelin- ja paikallisverkkomaksu (mpm/pvm). Huomioithan, että myös jonotus on maksullista.

Oletko jo huomannut verkkosivujemme chatbotin? Se tarjoaa vastauksia asiakaspalvelumme usein kysyttyihin kysymyksiin. Löydät vastaukset myös täältä: Ammattikäyttäjien, yritysten ja viranomaisten usein kysytyt kysymykset