
Yritys- ja viranomaisasiointi
Oletko ammattikäyttäjä, yrityksen edustaja tai viranomainen? Tältä sivulta löydät kootut ohjeet sujuvaan asiointiin. OmaSarastia-asiointiportaali on käytössäsi vuorokauden ympäri.

Ammattikäyttäjät, yritykset ja viranomaiset | Usein kysyttyä
Ammattikäyttäjät
Ammattikäyttäjiä ovat Sarastian asiakasorganisaatioiden työntekijät, jotka asioivat työssään säännöllisesti Sarastian kanssa. Tällaisia henkilöitä ovat esimerkiksi esihenkilöt, valmistelijat sekä talous- ja henkilöstöhallinnon ammattilaiset.
Ammattikäyttäjät kirjautuvat OmaSarastia-asiointiportaaliin omalla työsähköpostiosoitteellaan ja salasanallaan (SSO-tunnistautuminen). Ammattikäyttäjillä on käyttöoikeus Sarastian Extranettiin.
Jos sinulla ei ole vielä oikeuksia OmaSarastiaan tai Extranetiin, pyydäthän esihenkilöäsi tilaamaan ne sinulle.
OmaSarastia-asiointiportaalin kautta voit esimerkiksi:
- Toimittaa palkkaan ja palkkioihin liittyvää aineistoa
- Hoitaa osto- ja myyntilaskuihin, maksuliikenteeseen ja kirjanpitoon liittyviä asioita
- Tilata työntekijälle uudet tunnukset ammattikäyttäjien asiointipalveluun tai muihin Sarastian hallinnoimiin järjestelmiin
- Jättää sovellustukipyynnön tai muuta palautetta
Yritykset
Pyydämme, että yritykset toimittavat laskunsa suoraan laskutettavan organisaation voimassa olevaan verkkolaskuosoitteeseen. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta lähettää verkkolaskuja, voit käyttää maksutonta toimittajaportaalia.
Tutustu toimittajaportaalin ohjeisiin
Muissa asioissa voit asioida OmaSarastia-asiointiportaalin kautta.
OmaSarastia-asiointiportaalin kautta voit esimerkiksi:
- Kysyä laskusta tai suorituksesta
- Pyytää laskukopiota
- Toimittaa liitteitä kirjanpitoon
- Ilmoittaa verkkolaskuosoitteen tai tilinumeron
- Toimittaa YEL- tai MYEL-todistuksen
Viranomaiset ja muut sidosryhmät
Viranomaiset, vakuutusyhtiöt ja muut sidosryhmät voivat asioida kanssamme OmaSarastia-asiointiportaalin kautta.
OmaSarastia-asiointiportaalin kautta voit esimerkiksi:
- Ilmoittaa asiakkaan tietoja palkanmaksuun tai laskutukseen
- Jättää tapauskohtaisen selvityspyynnön

Sarastian asiakaspalvelu
Suosittelemme asiointia ensisijaisesti OmaSarastia-asiointiportaalin kautta. Tällöin voit toimittaa tarvittavat tiedot ja liitteet meille kirjallisesti, mikä nopeuttaa asiasi käsittelyä.
Mikäli et pysty hoitamaan asiaasi OmaSarastia-asiointiportaalin kautta, auttaa asiakaspalvelumme myös puhelimitse. Valtakunnallinen puhelinpalvelumme palvelee arkisin klo 8–14 numerossa 020 6399 400.
Puhelun hinta on normaali matkapuhelin- ja paikallisverkkomaksu (mpm/pvm). Huomioithan, että myös jonotus on maksullista.
Oletko jo huomannut verkkosivujemme chatbotin? Se tarjoaa vastauksia asiakaspalvelumme usein kysyttyihin kysymyksiin. Löydät vastaukset myös täältä: Ammattikäyttäjien, yritysten ja viranomaisten usein kysytyt kysymykset