Kajaani ja Sarastia panostavat järjestelmien käyttäjäkokemukseen

– Kilpailutuksen taustalla oli tarve saada ketterä, nykyaikainen ja helppokäyttöinen alusta, jonka kokonaisuuden ylläpitäminen on sujuvaa. Erityisesti korostimme valinnassa käyttäjäystävällisyyttä, kertoo Kajaanin kaupunginjohtaja Jari Tolonen.

Kajaanin tavoitteena oli hankkia kaupungin talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut kokonaisuutena, erillisten järjestelmäratkaisujen sijaan. Tärkeää oli löytää pitkäaikainen kumppani näiden tukipalveluiden kehittämiseen. Kajaanin tahtotilana on automatisoida ja tehostaa prosesseja hyödyntäen moderneja teknologioita.

Palveluita ja laatua kehitetään yhdessä Sarastian kanssa. Hankintaprosessin aikana Kajaani ja Sarastia selvittivät tarkoin palveluratkaisujen yksityiskohtia ja tietoturvaa. Neuvottelumenettely nosti esiin tärkeitä kohtia, joita Kajaanissa toivotaan ja joihin Sarastia haluaa panostaa: hyvän palvelun laadun säilyminen sekä järjestelmien yhteentoimivuus, turvallisuus ja kehittämismahdollisuudet.

Sarastialla on Kajaanissa toimipiste, jossa työskentelevät talous- ja henkilöstöpalveluiden asiantuntijat palvelevat myös muiden kuntien asiakkaita. Valtakunnallisena toimijana Sarastia suhtautuu myönteisesti etätyöhön ja virtuaalisesti toimiviin tiimeihin, joten Kajaanista käsin osallistutaan muun muassa Turun kaupungin palvelujen tuottamiseen.