OmaSarastia on nyt käytössä

Sarastian uusi asiointiportaali OmaSarastia on nyt asiakkaidemme ja muiden sidosryhmien käytössä. OmaSarastia tarjoaa nopean, helpon ja sujuvan asioinnin digitaalisesti, vuorokauden ympäri – ilman jonotusta ja juuri silloin, kun se sinulle parhaiten sopii. 

Kaikki viestintä Sarastian ja asiakkaan välillä tapahtuu OmaSarastiassa, ei enää sähköpostitse. Kun teet tilauksen OmaSarastiassa, saat automaattisen vahvistuksen sähköpostiisi tilauksen vastaanottamisesta. Voit seurata tilauksen etenemistä reaaliajassa asiointiportaalissa.

Jos tarvitsemme sinulta lisätietoja tilaukseesi liittyen, saat tästä ilmoituksen sähköpostiisi, mutta tiedot tulee antaa asiointiportaalissa. Huomaathan, että sähköpostiin lähetettäviin automaattiviesteihin ei voi vastata.

Olemme koonneet tähän uutiseen ohjeet OmaSarastiaan kirjautumista varten sekä vinkkejä asiointiin.

Kirjautuminen OmaSarastiaan – henkilöasiakkaat

Henkilöasiakkaat kirjautuvat OmaSarastiaan Telia-tunnistautumisella (pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella).

Verkkosivujen usein kysytyistä kysymyksistä löydät vastaukset henkilöasiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin liittyen esimerkiksi palkanmaksuun, verokortteihin, vuosilomiin ja laskuihin.

Kirjautuminen OmaSarastiaan – yritys- ja viranomaisasiakkaat

Yritys- ja viranomaisasiakkaat (esimerkiksi Kela, vakuutusyhtiö ja yritysten edustajat) kirjautuvat OmaSarastiaan Telia-tunnistautumisella (pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella).

Verkkosivujen usein kysytyistä kysymyksistä löydät vastaukset yritys- ja viranomaisasiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin.

Kirjautuminen OmaSarastiaan – asiakasorganisaatioiden ammattikäyttäjät*

*Ammattikäyttäjillä tarkoitetaan henkilöitä, jotka asioivat työssään säännöllisesti Sarastian kanssa (esimerkiksi esihenkilöt, valmistelijat sekä talous- ja henkilöstöhallinnon ammattilaiset).

Asiakasorganisaatioiden ammattikäyttäjät kirjautuvat OmaSarastiaan omalla työsähköpostiosoitteellaan ja salasanallaan (SSO-tunnistautuminen, Single Sign On).

Verkkosivujen usein kysytyistä kysymyksistä löydät vastaukset ammattikäyttäjien yleisimpiin kysymyksiin liittyen esimerkiksi palkanmaksuun.

Koulutusmateriaali ammattikäyttäjille

Ammattikäyttäjille on julkaistu OmaSarastian käyttöä varten koulutusmateriaali opastusvideoineen Sarastian Extranetissa.

  • Jos sinulla ei ole vielä Sarastian Extranetin käyttöoikeutta, pyydäthän esihenkilöäsi tilaamaan sen sinulle.
  • Mahdollisissa kirjautumisongelmissa suosittelemme, että olet ensisijaisesti yhteydessä oman organisaatiosi IT-tukeen. Tarvittaessa neuvomme Extranet-palvelun käytössä ja vikatilanteissa Sarastian asiakaspalvelussa.

Avoimia palvelupyyntöjä voi kommentoida vanhassa portaalissa 30.4.2025 asti

Ammattikäyttäjien vanhan asiointiportaalin lomakkeet poistuvat käytöstä 4.2.2025. Portaaliin pääsee kuitenkin edelleen kommentoimaan avoimia palvelupyyntöjä 30.4.2025 saakka. Portaaliin kirjaudutaan samalla tavalla kuin aiemmin, eikä kirjautumisosoite (pilvi.sarastia.fi) muutu.