Företag och myndigheter

Är du en yrkesanvändare, företagsrepresentant eller myndighet? På denna sida har vi samlat information för smidig ärendehantering. OmaSarastia-kundportalen finns tillgänglig dygnet runt.

Yrkesanvändare, företag och myndigheter | Vanliga frågor

Yrkesanvändare

Yrkesanvändare är medarbetare i Sarastias kundorganisationer som i sitt arbete regelbundet är i kontakt med Sarastia. Det handlar till exempel om chefer, föredragande samt yrkesverksamma inom ekonomi- och personaladministrationen.

Yrkesanvändarna loggar in i OmaSarastia-kundportalen med sin e-postadress till arbetet och sitt lösenord (SSO-autentisering). Yrkesanvändare har rättigheter till Sarastias Extranet.

Om du ännu inte har rättigheter till OmaSarastia eller Extranet, vänligen be din chef beställa dem till dig.

I OmaSarastia-kundportalen kan du till exempel:

  • Skicka material kopplade till lön och ersättningar
  • Sköta ärenden kopplade till leverantörs- och kundfakturor, betalningsrörelsen och bokföringen
  • Beställa nya inloggningar för medarbetare till e-tjänsten för yrkesverksamma eller andra system administrerade av Sarastia
  • Skicka in supportbegäran eller annan feedback

Företag

Vi ber företag att leverera sina fakturor direkt till den debiterade organisationens gällande nätfakturaadress. Om du inte har möjlighet att skicka nätfakturor, kan du använda den avgiftsfria leverantörsportalen.

Läs anvisningar till leverantörsportalen

I andra frågor kan du sköta ärenden via OmaSarastia-kundportalen.

I OmaSarastia-kundportalen kan du till exempel:

  • Fråga om en faktura eller betalning
  • Begära fakturakopior
  • Skicka bilagor till bokföringen
  • Registrera nätfakturaadresser eller kontonummer
  • Skicka FöPL- eller LFöPL-intyg

Myndigheter och andra intressentgrupper

Myndigheter, försäkringsbolag och andra intressentgrupper kan sköta ärenden med oss via OmaSarastia-kundportalen.

Via OmaSarastia-kundportalen kan du till exempel:

  • Registrera kunduppgifter för löneutbetalning eller fakturering
  • Skicka in fallspecifika utredningsbegäran

Sarastias kundtjänst

Vi rekommenderar att du i första hand sköter ärenden via OmaSarastia-kundportalen. Där kan du skicka nödvändiga uppgifter och bilagor till oss skriftligt, vilket försnabbar hanteringen av ditt ärende.

Om du inte kan sköta ditt ärende elektroniskt via våra tjänsteformulär, hjälper vår kundservice också per telefon. Vår nationella telefontjänst betjänar vardagar kl. 8–14 på telefonnummer 020 6399 400.

Priset på samtal är den vanliga mobilsamtals- och lokalnätsavgiften (msa/lna). Observera att samtalsavgiften gäller också för kötid.

Har du redan märkt chatboten på vår hemsida? Det ger svar på vanliga frågor från vår kundservice. Svaren hittar du också här: Vanliga frågor från företag och myndigheter – Sarastia.