Personkunder
Har du fått en faktura från oss eller har du frågor om löneutbetalning? Läs först vanliga frågor. Där får du svar på det mesta. Som privatperson kan du enkelt sköta dina faktura- och löneärenden även via Sarastias e-tjänst.
Sköt ärenden på nätet
Som personkund kan du enkelt sköta dina faktura- och löneärenden via Sarastias e-tjänst. Inloggningen till e-tjänsten sker med bankkoder eller mobilcertifikat.
När du skickar en supportbegäran till oss via Sarastias e-tjänst, får du en automatisk mottagningskvittens till din e-post. När ärendet har behandlats, får du svaret direkt till din e-post.
I Sarastias e-tjänst kan du till exempel:
- Fråga om löneutbetalning eller registrera kontonummer
- Fråga om en faktura eller begära fakturakopior
- Skicka ditt skattekort eller en fullmakt för fackförbundets medlemsavgifter
- Skicka material för löneutbetalning av en personlig assistent
- Beställa löneintyg eller anställningsintyg
- Beställa ett nytt lösenord till system administrerade av Sarastia
Sköt ärenden via telefon
Vår nationella telefontjänst betjänar vardagar kl. 8–14 på telefonnummer 020 6399 400.
Priset på samtal är den vanliga mobilsamtals- och lokalnätsavgiften (msa/lna). Observera att samtalsavgiften gäller också för kötid.
Vi rekommenderar att du i första hand sköter ärenden via Sarastias e-tjänst. Där kan du skicka nödvändiga uppgifter och bilagor till oss skriftligt, vilket försnabbar hanteringen av ditt ärende.
Att tänka på när du ringer till kundtjänsten:
- I lönefrågor följ din arbetsgivares anvisningar. Om du har frågor om löneutbetalning, är det oftast bäst att du först vänder dig till din chef.
- Om du redan har gjort en supportbegäran via Sarastias e-tjänst, ta fram numret för supportbegäran när du ringer till kundtjänsten.
- Om du vill sköta ärenden för någon annan, tänk på att vi endast ger uppgifter om vi fått en muntlig fullmakt från personen i fråga.