Personkunder

Har du fått en faktura från oss eller har du frågor om löneutbetalning? Läs först vanliga frågor. Där får du svar på det mesta. Som privatperson kan du enkelt sköta dina faktura- och löneärenden även via OmaSarastia-kundportal.

Sköt ärenden på nätet

Som personkund kan du enkelt sköta dina faktura- och löneärenden via OmaSarastia-kundportalen. Inloggningen till OmaSarastia sker med bankkoder eller mobilcertifikat.

När du skickar in en supportbegäran till oss i OmaSarastia, får du en automatisk mottagningsbekräftelse till din e-post. I kundportalen kan du i realtid följa hur ditt ärende fortskrider.

I OmaSarastia-kundportalen kan du till exempel:

  • Fråga om löneutbetalning eller registrera kontonummer
  • Fråga om en faktura eller begära fakturakopior
  • Skicka ditt skattekort eller en fullmakt för fackförbundets medlemsavgifter
  • Skicka material för löneutbetalning av en personlig assistent
  • Beställa löneintyg eller anställningsintyg
  • Beställa ett nytt lösenord till system administrerade av Sarastia

Sköt ärenden via telefon

Vår nationella telefontjänst betjänar vardagar kl. 8–14 på telefonnummer 020 6399 400.

Priset på samtal är den vanliga mobilsamtals- och lokalnätsavgiften (msa/lna). Observera att samtalsavgiften gäller också för kötid.

Vi rekommenderar att du i första hand sköter ärenden via OmaSarastia-kundportalen. Där kan du skicka nödvändiga uppgifter och bilagor till oss skriftligt, vilket försnabbar hanteringen av ditt ärende.

Att tänka på när du ringer till kundtjänsten:

  • I lönefrågor följ din arbetsgivares anvisningar. Om du har frågor om löneutbetalning, är det oftast bäst att du först vänder dig till din chef.
  • Om du redan har gjort en supportbegäran via Sarastias e-tjänst, ta fram numret för supportbegäran när du ringer till kundtjänsten.
  • Om du vill sköta ärenden för någon annan, tänk på att vi endast ger uppgifter om vi fått en muntlig fullmakt från personen i fråga.