Vanliga frågor från företag och myndigheter

Vanliga frågor från yrkesanvändare, företag och myndigheter och svaren på dessa frågor har samlats på denna sida.

Löneutbetalning

Du kan skicka material kopplat till löneutbetalningen i OmaSarastia-kundportalen.

Företag och myndigheter kan skicka oss supportbegäran via OmaSarastia-kundportalen.

Observera att från finansinstitut behöver vi som bilaga till begäran ett skriftligt av löntagaren undertecknat samtycke till att uppgifter lämnas ut för att kunna påbörja hanteringen av ärendet. Vi behöver också information om löntagarens arbetsgivare.

Om ni använder Sarastias HR-kundtjänst, kan du direkt kontakta numret till HR-kundtjänsten för yrkesanvändare. I annat fall kan du skicka en supportbegäran via OmaSarastia-kundportalen.

Tidplanerna för löneutbetalning finns i Sarastias Extranet-tjänst.

Löneuppgifter till ansökan om dagpenning och familjeförmåner från FPA kan meddelas först när ett avbrott i arbetet har noterats i HR-systemet och löner för perioden i fråga har betalats.

Supportbegäran

När du kontaktar oss via OmaSarastia-kundportalen, får du en automatisk mottagningsbekräftelse till din e-post. I OmaSarastia-kundportalen kan du i realtid följa hur ditt ärende fortskrider.

Om vi behöver mer information angående ärendet, får du ett meddelande om detta till din e-post, men uppgifterna ska alltid anges i OmaSarastia-kundportalen.

Observera att det inte går att svara på de automatiska meddelandena som skickas till din e-post.

När ärendet har behandlats, visas svaret i OmaSarastia. Du får även ett meddelande om detta till din e-post.

Om du har kontaktat oss via OmaSarastia, kan du vid behov skicka tilläggsuppgifter genom att kommentera supportbegäran i OmaSarastia-portalen.

Vänligen öppna inte någon ny supportbegäran för samma ärende.

Du kan skicka oss supportbegäran via OmaSarastia-kundportalen bland annat gällande följande ärenden: anmälan om din huvudmans nätfakturaadress, flytt av förfallodatum, fakturakopior eller anmälan om kontonummer för återbetalning av överbetalning. Huvudmannens adressändringar ska meddelas direkt till faktureraren.n.

Inloggning för yrkesanvändare

Yrkesanvändarna i kundorganisationer* loggar in i OmaSarastia med sin e-postadress till arbetet och sitt lösenord (SSO-autentisering, Single Sign On). Om du ännu inte har rättigheter till OmaSarastia, vänligen be din chef beställa dem till dig.

*Med yrkesanvändare avses personer som i sitt arbete regelbundet sköter ärenden med Sarastia (till exempel chefer, föredragande samt yrkesverksamma inom ekonomi- och personaladministrationen).

Företag och myndigheter (till exempel FPA, försäkringsbolag, företagsrepresentanter) loggar in i OmaSarastia med Telia-autentisering (bankkoder eller mobilcertifikat). Logga in i OmaSarastia här.

Yrkesanvändarna i kundorganisationer* loggar in i OmaSarastia-kundportalen med sin e-postadress till arbetet och sitt lösenord (SSO-autentisering, Single Sign On). Logga in i OmaSarastia här.

*Med yrkesanvändare avses personer som i sitt arbete regelbundet sköter ärenden med Sarastia (till exempel chefer, föredragande samt yrkesverksamma inom ekonomi- och personaladministrationen).

Om du har glömt ditt lösenord, vänligen kontakta IT-supporten hos din egen organisation.

Om du har problem med att logga in i system administrerade av Sarastia, kan du skicka in en supportbegäran med den Supportbegäran-blankett som finns i OmaSarastia. På blanketten kan du välja de appar som används av din organisation.  

Företag och myndigheter (till exempel FPA, försäkringsbolag, företagsrepresentanter) loggar in i OmaSarastia med Telia-autentisering (bankkoder eller mobilcertifikat). Logga in i OmaSarastia här

Hittade du inte svaret?

Kontakta oss så löser vi det.